--

--

Thursday, 11 November 2010

Sebelum dan Sesudah

Ya Allah,
sebelum aku memulakan pekerjaanku pada hari ini,
Engkau permudahkanlah segala urusanku dan redhailah setiap langkahku
serta murahkanlah segala rezeki yang Engkau kurniakan kepadaku.

Ya Rabbi,
sesudah aku menyelesaikan pekerjaanku di siang hari,
Engkau selamatkanlah perjalanan pulangku dan redhailah setiap langkahku
serta berkatilah segala rezeki yang aku perolehi dariMu Ya Tuhanku.

Ya Allah,
sebelum aku menunaikan solat dan memanjatkan doa kepadaMu,
Engkau terimalah solat-solatku kepadaMu
dan perkenankanlah segala doaku kepadaMu Ya Tuhanku.

Ya Rabbi,
sesudah aku usai solat dan doaku,
Engkau berikanlah kekuatan iman kepadaku
agar aku sentiasa istiqamah dalam melaksanakan perintahMu Tuhan Yang Maha Agung.

Ya Allah,
sebelum aku makan dan minum,
Engkau berkatilah rezekiMu ini agar aku sentiasa menikmati rezekiMu
dengan penuh rasa syukur.

Ya Rabbi,
sesudah aku menikmati rezeki dariMu,
Engkau hindarilah aku daripada merasa terlalu kenyang
sehingga bisa menghalangiku untuk bersujud lagi kepadaMu.

Ya Allah,
sebelum aku tidur,
Engkau hindarilah diriku daripada gangguan syaitan yang direjam
supaya tidurku ini tidak melalaikan aku untuk bertahajjud kepadaMu
di sepertiga malam, di mana Engkau turun ke langit dunia
untuk mendekati lagi hambaMu yang dikasihi.

Ya Rabbi,
sesudah aku bangun dari tidurku,
Engkau kurniakanlah kepadaku umur yang panjang
supaya aku bisa mengqadakan apa yang wajib kepadaku
diatas segala kelalaikanku sebagai hambaMu yang lemah imannya.

Ya Allah,
Ya Rabbi,
Ya Rahman,
Ya Rahim,
Ya Kareem,
Ya 'Alim,
Ya Hafiz,
Ya Mutakabbir,
Engkau adalah Tuhan Yang Maha Besar dan Maha Agung,
Tiada Tuhan yang layak disembah melainkanMu Ya Allah,
Sesungguhnya Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah,
dan aku adalah Hamba Allah serta umat Kekasih Allah.
Ampunilah segala dosa-dosaku serta dosa saudara yang seIslam denganku.

Barakallah hufiikum

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Followers

Listen and Feel it :)